Podseria

Podseria

Określa szereg jednostek archiwalnych w zespole (zbiorze) archiwalnym stanowiących pewien ciąg, a związanych ze sobą analogią treści lub pochodzenia, bądź analogią obu tych elementów.

Charakterystyka archiwalna podserii

Przyporządkowanie w archiwum Instytutu
Dział archiwum
Cywilne organy bezpieczeństwa państwa
Nazwa zespołu (zbioru) archiwalnego
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w Warszawie [1944] 1954-1990
Podzespół
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w Warszawie 1956 - 1990
Seria
Materiały operacyjne
Podseria
Informacje o podserii
Charakterystyka archiwalna

Sygnaturą, a wł.: numerem archiwalnym, składającym się z litery „J” i kolejnego numeru dziennika archiwalnego oznaczano akta składane w archiwum Departamentu I MSW, funkcjonującym (wraz z kartotekami operacyjnymi Departamentu I MSW) niezależnie od archiwum Biura „C” MSW. Akta wytworzone w wywiadzie SB, tj. w Departamencie I MSW i jednostkach mu podległych, były ze względu na konieczność objęcia ich szczególną ochroną – z pewnymi nielicznymi wyjątkami (m.in.: teczki wyjazdowe, akta kontaktów operacyjnych o małej wartości operacyjnej) – archiwizowane w Samodzielnej Sekcji Ewidencji, następnie Wydziale XVIII Departamentu I MSW. W początku lat 70 XX w., w związku z planowym mikrofilmowaniem większości akt zgromadzonych w archiwum Departamentu I MSW, wszystkie archiwizowane tam akta (bez względu na ich kategorię) zaczęto oznaczać numerami archiwalnymi poprzedzonymi literą „J” (od „jacket” – tj. koszulki A6 na mikrofilm), przesygnowano również akta złożone w archiwum uprzednio. Zgodnie z Zarządzeniem nr 0041/72 ministra spraw wewnętrznych z dnia 6 maja 1972 r. w sprawie pracy wywiadowczej Departamentu I Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz Instrukcją dyrektora Departamentu I MSW nr 001/80 z dnia 4 stycznia 1980 r. o rodzajach spraw operacyjnych i dokumentacji operacyjnej w Departamencie I MSW, dokumentacja wytwarzana w Departamencie I MSW dzieliła się na dwie generalne kategorie: sprawy operacyjne Departamentu I MSW i dokumentacja operacyjna Departamentu I MSW. Akta spraw operacyjne dotyczyły kategorii prowadzonych procedur operacyjnych, akta zawierające dokumentację operacyjną odnosiły się do administrowania i organizacji pracy operacyjnej Departamentu I MSW i jego ogniw oraz oceny i analizy uzyskiwanych informacji. Zgodnie w wwsp. normatywami, do akt spraw operacyjnych należały: teczka rozpracowania operacyjnego (dot. zarówno teczek osób objętych inwigilacją, jak i teczek personalnych agentów Departamentu I MSW oraz zagranicznych LK i MK); teczka rozpracowania obiektowego i podteczka rozpracowania obiektowego – dot. inwigilacji obiektów, ugrupowań, organizacji wzgl. opracowania zagadnień lub wykonania określonego zadania; teczka personalna i pracy agenta Departamentu I MSW; teczka kontaktu informacyjnego; teczka kontaktu operacyjnego; teczka lokalu konspiracyjnego, teczka punktu korespondencyjnego, teczka mieszkania konspiracyjnego w kraju; teczka lokalu konspiracyjnego, teczka punktu korespondencyjnego, teczka mieszkania konspiracyjnego za granicą, segregator materiałów wstępnych (SMW); do dokumentacji operacyjnej zaliczano następujące kategorie akt: teczka rezydentury/punktu operacyjnego/ogniwa operacyjnego; podteczka rezydentury/punktu lub ogniwa operacyjnego (zawierające dokumenty dot. organizacji, funkcjonowania, zakresu zadań, planów pracy operacyjnej i sprawozdań z ich realizacji oraz spraw kadrowych ww. jednostek); teczka pracownika zewnętrznego (zawierająca dokumenty dot. pracowników oddelegowanych do pracy w rezydenturach krajowych i zagranicznych); teczka tematyczna / teczka sprawy tematycznej (zawierające dokumenty i informacje wywiadowcze uzyskane przez jednostki Departamentu I MSW, zakładane w Wydziale Informacji i Analiz/Wydziale XVII Departamentu I MSW, według podziału zagadnieniowego ujętego w tzw. hasłowniku/tezaurusie).