INDEKS OSÓB NIEPOŻĄDANYCH W PRL
wykaz cudzoziemców – obywateli państw niesocjalistycznych, którym zakazano przyjazdu do PRL, prowadzony w Biurze Paszportów i w Biurze „C” MSW. Wg Instrukcji 1980c w „indeksie osób nieporządanych” można było umieścić osobę, która nie była obywatelem PRL, a która: „działała na szkodę PRL”; została skazana w PRL lub za granicą za przestępstwo; naruszyła przepisy ustawy z 29 marca 1963 r. o cudzoziemcach lub przepisy o ochronie granic, celne lub dewizowe; została pozbawiona obywatelstwa polskiego po 9 maja 1945 r. lub gdy „inne okoliczności wskazują, że jego pobyt na terytorium PRL jest niepożądany ze względu na bezpieczeństwo państwa albo interes polityczny, gospodarczy lub społeczny”. O wpisaniu cudzoziemca do „indeksu osób nieporządanych” decydował dyrektor Biura Paszportów MSW na wniosek dyrektorów Gabinetu Ministra MSW, departamentów I, II, III, III-A (od 1981 V), IV, V, VI MSW, Departamentu Kadr MSW, Biura Studiów MSW, dyrektorów Biura Kryminalnego, Biura do Walki z Przestępstwami Gospodarczymi, Biura Prewencji i Biura Dochodzeniowo-Śledczego KG MO, komendantów KW MO (szefowie WUSW) i zastępców komendantów KWMO (szefów WUSW) ds. bezpieczeństwa (szefowie SB), szefa WSW, szefa Zarządu II SG WP, szefów Zarządów WSW w okręgach wojskowych, dyrektorów Departamentów I, II, III, IV, V oraz Konsularnego, Prasy i Współpracy Naukowo-Kulturalnej, Organizacji Międzynarodowych, Protokołu Dyplomatycznego MSZ, ambasadorów, generalnych konsulów i radców handlowych PRL za granicą (Instrukcja 1980c). Zakaz wjazdu na terytorium PRL nakładany na osobę zgłaszaną miał trwać maksymalnie 5 lat, a w uzasadnionych przypadkach bezterminowo (Instrukcja 1980d). Akta paszportowe osób pozbawionych polskiego obywatelstwa, które uznano za podlegające wpisowi do „indeksu”, przesyłano do Biura „C” MSW, gdzie przekształcano je w akta cudzoziemca (Instrukcja 1985b). Wszyscy obywatele państw obcych wjeżdżający na terytorium PRL byli sprawdzani w „indeksie osób nieporządanych” przez funkcjonariuszy Granicznych Punktów Kontrolnych WOP.