Podseria

Podseria

Określa szereg jednostek archiwalnych w zespole (zbiorze) archiwalnym stanowiących pewien ciąg, a związanych ze sobą analogią treści lub pochodzenia, bądź analogią obu tych elementów.

Charakterystyka archiwalna podserii

Przyporządkowanie w archiwum Instytutu
Dział archiwum
Cywilne organy bezpieczeństwa państwa
Nazwa zespołu (zbioru) archiwalnego
Stołeczny Urząd Spraw Wewnętrznych w Warszawie [1944] 1983-1990
Podzespół
Komenda Stołeczna Milicji Obywatelskiej w Warszawie 1975 - 1983
Seria
Materiały operacyjne
Podseria
Informacje o podserii
Charakterystyka archiwalna

„Sygnatura I”: Akta osobowych źródeł informacji (OZI) dysponentów lokali kontaktowych (LK), mieszkań konspiracyjnych (MK), kandydatów na osobowe źródła informacji, na dysponentów LK i MK, Urzędu Bezpieczeństwa/Służby Bezpieczeństwa. Akta składające się z dwóch typów: teczki personalnej, oraz teczki pracy (dla OZI). Zawarta w nich dokumentacja określa dane osobowe współpracownika i jego rodziny, podstawę i cel pozyskania do współpracy, przebieg, charakter i przyczyny jej zakończenia, a także donosy, często w formie notatek sporządzanych przez oficera prowadzącego. W związku z kolejnymi instrukcjami pracy operacyjnej kategoria tych źródeł ulegała zmianom. Początkowo funkcjonowały trzy kategorie OZI: informator, agent i rezydent, nieformalnie także czwarta - kontakt operacyjny. W latach 1960 - 1970 zdefiniowano pomoc obywatelską (p.o.), wprowadzono także do języka operacyjnego pojęcie: tajny współpracownik. W latach 1970 - 1989 wystąpiły kolejne zmiany. Utrzymano tajnego współpracownika, a pomoc obywatelską zastąpiły kategorie: kontakt służbowy (k.s.) i kontakt operacyjny (k.o.). Wprowadzono też kategorię konsultanta. Po 1989 roku utrzymano kategorię tajnego współpracownika, wprowadzono osobę informującą, utrzymano funkcję konsultanta, a w miejsce kontaktu służbowego powstała kategoria oficjalnego osobowego źródła informacji. Do tego typu akt należy również dokumentacja właścicieli lokali kontaktowych (LK), oraz mieszkań konspiracyjnych (MK).