Podseria

Podseria

Określa szereg jednostek archiwalnych w zespole (zbiorze) archiwalnym stanowiących pewien ciąg, a związanych ze sobą analogią treści lub pochodzenia, bądź analogią obu tych elementów.

Charakterystyka archiwalna podserii

Przyporządkowanie w archiwum Instytutu
Dział archiwum
Cywilne organy bezpieczeństwa państwa
Nazwa zespołu (zbioru) archiwalnego
Wojewódzki Urząd Spraw Wewnętrznych w Wałbrzychu [1975] 1983-1990
Podzespół
Komenda Wojewódzka Milicji Obywatelskiej w Wałbrzychu 1975 - 1983
Seria
Materiały administracyjne Służby Bezpieczeństwa
Podseria

Wydział Śledczy

Informacje o podserii
Charakterystyka archiwalna

W związku z wejściem w życie 1 czerwca 1975 r. Ustawy z dnia 28 maja 1975 r. o dwustopniowym podziale administracyjnym Państwa oraz o zmianie ustawy o radach narodowych (Dz. U. 1975, nr 16, poz. 91), utworzone zostało nowe województwo wałbrzyskie, a wraz z nim rozpoczęła działalność Komenda Wojewódzka Milicji Obywatelskiej w Wałbrzychu. Wydział Śledczy był jednostką organizacyjną realizującą zadania pionu Służby Bezpieczeństwa reprezentującą go wobec prokuratury i wymiaru sprawiedliwości. Prowadził postępowania karne w sprawach przeciwko interesom politycznym i gospodarczym kraju oraz organizował pracę operacyjną wobec osób pozbawionych wolności. Po wprowadzeniu stanu wojennego w ramach wydziału powstała grupa operacyjna zajmująca się przygotowywaniem wniosków o internowanie. Szczegółową działalność poszczególnych pionów SB i MO na wszystkich szczeblach ich działalności określały stosowne zarządzenia wydawane przez ministra spraw wewnętrznych oraz instrukcje i wytyczne wydawane przez kierownictwo odpowiednich departamentów i biur w centrali resortu. Kwestię procedur obowiązujących w pracy operacyjnej SB regulowało do 1989 r. Zarządzenie nr 006/70 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 1 lutego 1970 r. w sprawie pracy operacyjnej służby bezpieczeństwa resortu spraw wewnętrznych. W ramach podserii: Wydział Śledczy opisano zarówno dokumentację administracyjną tej komórki m.in.: dokumentację kancelaryjną, korespondencję dotyczącą realizowanych zadań, normatywy resortowe, dokumentację funduszu operacyjnego, protokoły kontroli, protokoły brakowania i niszczenia dokumentów. Materiały archiwalne tworzące podserię zachowały się w stanie dobrym, w większości w postaci ksiąg, poszytów i teczek wiązanych.