Subseries

Subseries

Określa szereg jednostek archiwalnych w zespole (zbiorze) archiwalnym stanowiących pewien ciąg, a związanych ze sobą analogią treści lub pochodzenia, bądź analogią obu tych elementów.

Charakterystyka archiwalna podserii

Affiliation with the IPN Archives
Group of documents
Cywilne organy bezpieczeństwa państwa
Name of the archival fonds (collection)
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w Warszawie [1944] 1954-1990
Subfonds
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w Warszawie 1956 - 1990
Series
Materiały administracyjne
Subseries
Informacje o podserii
Charakterystyka archiwalna

Biuro „C” MSW było jednostką MSW na prawach departamentu, zarządzającą instrumentami ewidencyjnymi oraz zbiorami akt. Do zadań Biura „C” MSW należały przede wszystkim: rejestracja czynności operacyjnych i dokumentów oraz osób objętych zainteresowaniem operacyjnym Służby Bezpieczeństwa, koordynacja czynności operacyjnych pomiędzy jednostkami operacyjnymi SB, udzielanie informacji o zawartości zapisów kartotecznych, archiwizacja akt, przechowanie, udostępnianie i wypożyczanie akt operacyjnych, akt o znaczeniu historycznym, akt personalnych funkcjonariuszy, administrowanie zbiorami informacji SB, tj. kartotekami i inwentarzami oraz instrumentami ewidencyjnymi związanymi z czynnościami rejestracyjnymi i zarządzaniem informacją (tj. głównie dziennikami: rejestracyjnymi, archiwalnymi i koordynacyjnymi), budowa i obsługa Zintegrowanego Systemu Kartotek Operacyjnych (ZSKO), opiniowanie kandydatów do dopuszczenia do dokumentów tajnych. Biuro „C” MSW powstało na mocy zarządzenia nr 04/60 ministra spraw wewnętrznych z dnia 2 stycznia 1960 r. przemianowującego istniejące od 1956 r. Biuro Ewidencji Operacyjnej MSW; wraz ze zmianą nazwy BEO MSW na Biuro „C” MSW przemianowano istniejące w KWMO Wydziały Ewidencji Operacyjnej na Wydziały „C”. Faktyczna struktura oraz kompetencje, zadania i procedury Biura „C” MSW i jednostek pionu „C” nie uległy zmianie w związku z ww. zarządzeniem. Kompetencje i zadania Biura „C” MSW określał zatwierdzony przez ministra spraw wewnętrznych w dniu 20 lutego 1958 r. dokument o nazwie „Zakres działania Biura Ewidencji Operacyjnej” (następnie nazywany „Zakresem działania Biura »C«”), który wymieniał, jako generalne zadania jednostki: „rejestrowanie agentury, spraw ewidencji operacyjnej oraz osób aresztowanych, skazanych lub podejrzanych o prowadzenie działalności antypaństwowej”, „prowadzenie sprawozdawczości operacyjnej”, „udzielanie informacji i sporządzania specjalnych opracowań dla Kierownictwa MSW i jednostek operacyjnych”, „prowadzenie centralnej kartoteki oraz udzielanie informacji o osobach: aresztowanych i skazanych za przestępstwa antypaństwowe, rozpracowywanych, bądź takich, które w ubiegłych latach były w zainteresowaniu służby bezpieczeństwa”, „opiniowanie osób ubiegających się o wyjazd zagranicę”. Wśród szczególnych zadań wymieniono prowadzenie odpowiednich kartotek (w tym kartotek agentury, kartoteki właścicieli LK i skrzynek adresowych, spraw operacyjnych, kartoteki zagadnieniowej, skorowidzów archiwalnych), zarządzanie archiwum akt operacyjnych (obejmujące przechowywanie, opracowanie i udostępniania akt), dokonywanie rejestracji agentury i LK oraz spraw operacyjnych, wydawanie biuletynów PPI, sporządzanie sprawozdań opisowych, opiniowanie podań o: zezwolenie na posiadanie broni palnej, wydanie kart turystycznych i kart rybackich, prawo zamieszkania w strefie granicznej (odnośnie osób rejestrowanych w kartotece), opiniowanie podań o paszporty zagraniczne, udzielanie pomocy lokalnym Wydziałom Ewidencji Operacyjnej/Wydziałom „C”, drukowanie formularzy („druków operacyjnych”) dla jednostek SB. W l. 1960-1965 na strukturę Biura „C” MSW składało się kierownictwo biura oraz 5 wydziałów: Wydział I rejestracji i ewidencji czynnych zainteresowań operacyjnych SB (w którym dokonywano czynności rejestracyjnych TW, LK, MK, KTW, i kandydatów na dysponentów LK, osób zabezpieczonych, KP i KO, ZPO i skrzynek kontaktowych SB, zasadzek SB, WSW MON, WSW KBW i WOP, Zarządu II SG LWP, spraw operacyjnych oraz osób objętych sprawami operacyjnymi, „aktów wrogiej działalności”, prowadzono dziennik rejestracyjny MSW, ogólnokrajowe kartoteki statystyczne, kartotekę adresową osób zamieszkałych w m. st. Warszawie pozostających w czynnym zainteresowaniu SB, MO, WSW MON, WSW KWB i WOP, kartoteki TW: pseudonimową, wg znajomości języków obcych, wg miejsca pracy, wg zawodów i pozostałe, kartotekę kryptonimową spraw operacyjnych SB MSW, kartotekę „aktów wrogiej działalności”, kartotekę statystyczną spraw śledczych i dochodzeniowych oraz osób aresztowanych i odpowiadających z wolnej stopy, kartotekę osób aresztowanych przez jednostki operacyjne i śledcze MBP, KdsBP i MSW od 1945 r., centralna kartoteka kleru katolickiego, skorowidze księży inwigilowanych w ramach TEOK i ubiegających się o wyjazd zagraniczny, centralna kartoteka parafii), Wydział II – archiwum akt operacyjnych SB, Wydział III – centralna kartoteka ogólnoinformacyjna (oraz kartoteka zagadnieniowa), Wydział IV – sprawdzania (opiniowania) osób wyjeżdżających za granicę („zapobiegania niepożądanym wyjazdom za granicę) oraz Wydział Ogólny (kancelaria, drukarnia) (por. regulamin organizacyjny wprowadzony zarządzeniem organizacyjnym nr 0089/64 ministra spraw wewnętrznych z dnia 2 lipca 1964 r.). W wyniku włączenia Centralnego Archiwum MSW do Biura „C” MSW na mocy zarządzeń organizacyjnych ministra spraw wewnętrznych nr 080/org z dnia 15 lipca 1965 r. i nr 098/org z dnia 1 października 1965 r., utworzono z włączonych struktur dwa wydziały: Wydział IV (zarządzający aktami administracyjnymi i aktami osobowymi wytworzonymi w MSW; dotychczasowy Wydział IV został zlikwidowany, a jego kompetencje w odniesieniu do jednostek MSW przekazane do Wydziału I) i Wydział V (zarządzający aktami o charakterze historycznym). Wg wprowadzonego zarządzeniem nr 00124/65 ministra spraw wewnętrznych z dnia 30 listopada 1965 r. regulaminu organizacyjnego Biura „C” MSW, w skład Biura wchodziły: Kierownictwo, Wydział I (rejestracja i ewidencja czynnych zainteresowań SB oraz koordynacja zainteresowań między jednostkami), Wydział II (archiwum dokumentacji operacyjnej SB MSW i KGMO), Wydział III (Centralna kartoteka ogólno-informacyjna i centralny skorowidz tematyczny [tzn. kartoteka zagadnieniowa]), Wydział IV (archiwum dokumentacji administracyjnej MSW), Wydział V (archiwum dokumentacji z lat 1918-1945), Wydział Ogólny (kancelaria Biura, drukarnia dokumentacji tajnej, zaopatrzenie i technika archiwalna). Nazwa „Centralne Archiwum MSW” miała odtąd być używana na określenie Biura „C” MSW „w korespondencji na zewnątrz resortu spraw wewnętrznych” w kwestiach należących do kompetencji Wydziału IV i V Biura „C” MSW, a następnie Wydziału IV Biura „C” MSW, ze względu zarówno na kontynuację prac CA MSW, jak i dla zakonspirowania istnienia i działalności Biura „C” MSW. W wyniku włączenia do Biura „C” MSW na mocy zarządzenia organizacyjnego ministra spraw wewnętrznych nr 03/org z dnia 9 stycznia 1967 r. Biura Ewidencji Operacyjnej Oddziału I KGMO, i na mocy zarządzenia organizacyjnego nr 016/org z dnia 13 lutego 1967 r. powielarni Gabinetu Ministra MSW oraz na mocy zarządzenia organizacyjnego nr 080/org z dnia 27 czerwca 1967 r. kartoteki rzeczy utraconych w wyniku przestępstwa (dotychczas znajdującej się w KG MO), Biuro „C” MSW zarządzeniem organizacyjnym nr 099/org ministra spraw wewnętrznych z dnia 8 lipca 1967 r. otrzymało strukturę składającą się z Kierownictwa, Grupy do Zleceń Specjalnych oraz ośmiu Wydziałów: Wydział I odpowiedzialny za procedury rejestracyjne (z grupami: rejestracji sieci i rozpracowań, rejestracji kleru, opiniowania osób wyjeżdżających za granicę), Wydział II archiwum operacyjne MSW (z grupami: udostępniania akt, przyjmowania i opracowania akt, analizy i brakowania akt, archiwum operacyjne KG MO, przyjmowania i opracowywania dokumentacji ogólnej [tj. akt operacyjnych nie będących aktami spraw operacyjnych i współpracowników], załatwiania wyjazdów za granicę), Wydział III kartotek (z grupami: alfabetyczna kartoteka ogólnoinformacyjna, centralny skorowidz zagadnieniowy [tj. kartoteka zagadnieniowa]), Wydział IV archiwum akt administracyjnych i osobowych MSW (z grupami: akta administracyjne, akta osobowe byłych pracowników), Wydział V archiwum akt historycznych (z grupami: dział akt niemieckich, dział akt polskich i skorowidz archiwalny, magazyn akt), Wydział VI (w której znalazły się kancelaria registratury MO, centralna kartoteka rzeczy utraconych w wyniku przestępstwa oraz centralna kartoteka osób poszukiwanych) (z grupami: Dział Segregacji i Układu, Dział Rejestracji Materiałów Kartotecznych, Dalekopisy), Wydział VII (w którym znalazła się centralna kartoteka adresowa, tj. Centralne Biuro Adresowe oraz kartoteka b. BEO KGMO, tzn. Centralna Kartoteka Kryminalna) (z grupami: kartoteki - działy I-VI, dział kontroli wewnętrznej, dział aktualizacji kartoteki, brygada konserwacyjno-awaryjna), Wydział VIII Ogólny (z ogniwami: Kierownictwo, Kancelaria, Sekcja Techniki Archiwalnej, Drukarnia, Sekcja Ekspedycji Poczty); każdy z wydziałów miał również sekretarzy, w skład Biura wchodziły również etaty inspektorów, st. inspektorów i st. inspektorów – inż. w kierownictwie oraz st. inspektora ds. MOB. W wyniku włączenia do Biura „C” MSW centralnej kartoteki adresowej, Biuro „C” MSW w korespondencji zewnętrznej (tj. kierowanej poza MSW i otrzymywanej spoza ministerstwa) w sprawach informacji adresowych zaczęło stosować nazwę Centralnego Biura Adresowego MSW (także dla zakonspirowania istnienia i charakteru jednostki). Wydziały IV i V zostały na mocy zarządzenia organizacyjnego nr 038/org ministra spraw wewnętrznych z dnia 9 kwietnia 1968 r. połączone w Wydział IV; mimo likwidacji Wydziału V numeracja wydziałów w Biurze nie uległa jednak zmianie – do 1977 r. istniały Wydziały I-IV i VI-VIII. Na mocy zarządzenia organizacyjnego nr 04/org ministra spraw wewnętrznych z dnia 12 stycznia 1971 r. powołano w Biurze „C” MSW Grupę Analiz i Informacji. Na mocy zarządzenia organizacyjnego nr 027/org ministra spraw wewnętrznych z dnia 15 czerwca 1977 r. powołano ponownie Wydział V Biura „C” MSW, do którego zadań miało należeć przygotowanie i obsługa systemu rejestracji i wymiany danych z Aparatem Roboczym Połączonego Systemu Ewidencji Danych o Przeciwniku w Moskwie. Na mocy zarządzenia organizacyjnego nr 016/org ministra spraw wewnętrznych z dnia 1 kwietnia 1980 r. do Biura „C” MSW włączono struktury Biura Informatyki MSW, z których utworzono trzy nowe wydziały Biura: Wydział IX Systemów, Wydział X Technologii (z ogniwami: Kierownictwo, Zespół Nadzoru, Sekcja Operatorów Komputerowych, Sekcja Przygotowania Danych, Sekcja Nośników Informacji), Wydział XI Techniki (Zespół Komputerów, Zespół Teleinformatyki, Zespół Mechaniczny, Grupa Zaopatrzenia); na mocy tego samego zarządzenia utworzono w Biurze „C” MSW także Samodzielną Sekcję Ochrony Danych i Sekcję Ogólną. W związku z utworzeniem Wydziałów IX-XI, Biuro „C” MSW przyjęło do prowadzenia korespondencji na zewnątrz ministerstwa w sprawach dotyczących informatyki nazwę „Biuro Informatyki MSW” (także dla zakonspirowania nazwy i faktu istnienia Biura „C” MSW). Zarządzeniem organizacyjnym nr 020/org ministra spraw wewnętrznych z dnia 29 kwietnia 1983 r. utworzono Wydział XII, do którego zadań miało należeć wykonywanie zadań związanych z nadzorowaniem przez MSW ochrony informacji objętych tajemnicą państwową i służbową (głównie opiniowanie osób, odnośnie do których instytucje państwowe wnioskowały o udzielenie im uprawnień do dostępu do tajemnicy), w wyprzedzeniu wejścia w życie ustawy Sejmu PRL z dnia 14 grudnia 1983 r. o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej (Dz.U. 1983, nr 40, poz. 271); odpowiednie zapisy odnośnie kompetencji Biura „C” MSW w tej materii zostały ujęte w zarządzeniu nr 075/83 ministra spraw wewnętrznych z dnia 5 października 1983 r. zmieniającym zarządzenie [nr 035/81 z dnia 12 sierpnia 1981 r.] w sprawie zakresu działania i organizacji Biura „C” MSW. Na mocy ww. zarządzenia Biuro „C” MSW miało odtąd w korespondencji kierowanej na zewnątrz ministerstwa, dotyczącej kwestii związanych z ochroną tajemnicy państwowej i służbowej posługiwać się nazwą „Biuro ds. koordynacji ochrony tajemnicy MSW” (także w celu zakonspirowania nazwy i faktu istnienia Biura „C” MSW). W wyniku rozwiązania Służby Bezpieczeństwa w 1990 r. z Biura „C” MSW utworzono odrębne jednostki: Biuro Ewidencji i Archiwum Urzędu Ochrony Państwa (gdzie znalazły się instrumenty ewidencyjne i kartoteczne SB oraz archiwum akt operacyjnych), Centralne Archiwum MSW (gdzie znalazły się akta historyczne i administracyjne przechowywane w uprzednio istniejącym Wydziale IV Biura „C” MSW) oraz Biuro Informatyki Komendy Głównej Policji. Większość obowiązków Biura „C” MSW wynikała z wykonywania przez nie czynności związanych z ewidencją spraw operacyjnych oraz współpracowników SB, rejestracją osób i obiektów, wreszcie archiwizacją akt wytworzonych przez jednostki MSW oraz zarządzaniem nimi. Wykonywanie tych zadań było unormowane w poważnej części normatywami dotyczącymi ewidencji zainteresowań operacyjnych SB i archiwizacji akt, w tym obowiązującymi w chwili utworzenia Biura „C” MSW: instrukcją nr 017/55 zastępcy przewodniczącego Komitetu ds. Bezpieczeństwa Publicznego z dnia 8 kwietnia 1955 r. o trybie rejestracji spraw ewidencji operacyjnej i technice ich ewidencji w organach bezpieczeństwa publicznego, i instrukcją nr 018/55 zastępcy przewodniczącego Komitetu ds. Bezpieczeństwa Publicznego z dnia 8 kwietnia 1955 r. o trybie rejestracji i technice ewidencji agentury w organach bezpieczeństwa publicznego, instrukcją nr 002/57 ministra spraw wewnętrznych z dnia 17 sierpnia 1957 r. o zasadach postępowania jednostek Służby Bezpieczeństwa przy rejestracji i ewidencji spraw dochodzeniowych i śledczych oraz osób zatrzymanych i aresztowanych, zarządzeniem nr 00123/57 ministra spraw wewnętrznych z dnia 1 lipca 1957 r. ws. postępowania z dokumentacją znajdującą się w jednostkach operacyjnych służby bezpieczeństwa MSW, a kwalifikującą się do trwałego lub czasowego przechowywania w Archiwum Biura Ewidencji Operacyjnej (z załączoną instrukcją o pracy Archiwum Biura Ewidencji Operacyjnej MSW/Wydziału Ewidencji Operacyjnej KWMO). Istotną zmianę w ww. przepisach wniosło wprowadzenie zarządzeniem nr 0117/60 ministra spraw wewnętrznych z dnia 29 czerwca 1960 r. w sprawie utworzenia w Biurze „C” MSW centralnej kartoteki tajnych współpracowników oraz mieszkań konspiracyjnych i lokali kontaktowych, instrukcji nr 04/60 o trybie rejestracji tajnych współpracowników, właścicieli lokali kontaktowych i mieszkań konspiracyjnych oraz zasadach sprawdzania i udzielania informacji przez Centralną Kartotekę; od tej pory Biuro „C” MSW prowadziło scentralizowaną kartotekę wszystkich tajnych współpracowników SB w skali kraju. Konsekwencją wprowadzenia nowej instrukcji o pracy operacyjnej SB było zreformowanie systemu kartotecznego Biura „C” MSW, co dokonało się w wyniku wejścia w życie instrukcji nr 05/60 dyrektora Biura „C” MSW z dnia 22 września 1960 r. o trybie rejestracji tajnych współpracowników, lokali kontaktowych, mieszkań konspiracyjnych, skrzynek kontaktowych, spraw operacyjnych i osób rozpracowywanych, sprawdzanych i obserwowanych oraz sprawdzaniu i udzielaniu informacji przez komórki ewidencji operacyjnej (uzupełnionej wytycznymi Biura „C” MSW z dnia 14 października 1960 r. w sprawie rejestracji i prowadzenia ewidencji osób będących w zainteresowaniu jednostek operacyjnych służby bezpieczeństwa oraz trybie udzielania informacji) – regulacje powyższe zastąpiły obowiązujące dotąd instrukcje KdsBP z 1955 r.; na mocy ww. instrukcji utworzono m.in. kartoteki statystyczne współpracowników i spraw operacyjnych, kartotekę alfabetyczną współpracowników oraz liczne kartoteki tematyczne. Zasady funkcjonowania kartoteki ogólnoinformacyjnej uściśliło zarządzenie nr 0206/61 ministra spraw wewnętrznych z dnia 13 grudnia 1961 r. w sprawie kategorii osób podlegających rejestracji w kartotece ogólno-informacyjnej Biura „C” MSW i Wydziałów „C” KWMO. Zasadnicza zmiana w kształcie i trybie funkcjonowania kartotek Biura „C” została wprowadzona zarządzeniem nr 0110/62 ministra spraw wewnętrznych z dnia 18 czerwca 1962 r. w sprawie zasad i trybu rejestracji spraw i osób będących w aktualnym zainteresowaniu jednostek operacyjnych Służby Bezpieczeństwa (z instrukcją w sprawie zasad i trybu rejestracji spraw i osób będących w aktualnym zainteresowaniu jednostek operacyjnych Służby Bezpieczeństwa oraz sprawdzania i udzielania informacji), uzupełnionym wytycznymi Biura „C” MSW z dnia 14 lipca 1962 r. w sprawie rejestracji i prowadzenia ewidencji osób i spraw będących w aktualnym zainteresowaniu jednostek operacyjnych Służby Bezpieczeństwa oraz trybu udzielania informacji. Powierzenie jednostce kolejnych zadań i utworzenie kolejnych kartotek i instrumentów ewidencyjnych nastąpiło w wyniku wydania zarządzenia ministra spraw wewnętrznych nr 050/63 z dnia 12 marca 1963 r. w sprawie rejestracji zasadzek i zakrytych punktów obserwacyjnych, instrukcji nr 002/63 dyrektora Departamentu IV MSW i dyrektora Biura „C” MSW z 6 lipca 1963 r. o zasadach i trybie prowadzenia ewidencji i dokumentowania działalności kleru katolickiego oraz zarządzenia nr 0115/63 ministra spraw wewnętrznych z dnia 6 lipca 1963 r. w sprawie prowadzenia ewidencji aktów wrogiej działalności. Procedury archiwizacji akt i zarządzania nimi zostały ponownie uregulowane zarządzeniem nr 0107/68 ministra spraw wewnętrznych z 24 października 1968 r. w sprawie postępowania z aktami archiwalnymi Służby Bezpieczeństwa i Milicji Obywatelskiej, które zastąpiło obowiązującą dotąd wwsp. instrukcję o pracy Archiwum BEO MSW z 1957 r. oraz instrukcję o postępowaniu z aktami w MSW, wprowadzoną zarządzeniem nr 0127/57 ministra spraw wewnętrznych z dnia 1 lipca 1957 r. Nowe zasady rejestrowania wszystkich kategorii zainteresowań operacyjnych SB i osób nimi objętych zostały ujęte w zarządzeniu ministra spraw wewnętrznych nr 079/72 z 2 sierpnia 1972 r. w sprawie rejestracji przez jednostki Służby Bezpieczeństwa osób i spraw oraz sprawdzania i udzielania informacji wprowadzającym instrukcję w sprawie zakresu i trybu rejestracji przez jednostki SB osób i spraw oraz sprawdzania i udzielania informacji (uzupełnionej wytycznymi dyrektora Biura „C” MSW z dnia 18 listopada 1972 r. w sprawie prowadzenia rejestracji, ewidencji i opracowań analitycznych oraz sprawdzania i udzielania informacji). Kolejną zmianę w przepisach o archiwizacji akt i zarządzaniu zbiorami archiwalnymi wprowadziło zarządzenie nr 034/74 ministra spraw wewnętrznych z 10 maja 1974 r. w sprawie postępowania z aktami archiwalnymi w resorcie spraw wewnętrznych. Przystąpienie PRL do PSED/SOUD i powołanie w Biurze „C” MSW Wydziału V odpowiedzialnego za wymianę informacji z Aparatem Roboczym SOUD w Moskwie poskutkowało także wprowadzeniem w życie na mocy zarządzenia nr 0011/78 ministra spraw wewnętrznych z dnia 21 marca 1978 r. instrukcji dyrektora Biura „C” MSW w sprawie zasad i trybu rejestracji oraz sprawdzania i udzielania informacji w Połączonym Systemie Ewidencji Danych o Przeciwniku (PSED). Wwsp. zarządzenie nr 034/74 ministra spraw wewnętrznych z 10 maja 1974 r. w sprawie postępowania z aktami archiwalnymi w resorcie spraw wewnętrznych zostało w związku ze zmianami terytorialnego podziału administracyjnego PRL znowelizowane zarządzeniem nr 030/79 ministra spraw wewnętrznych z dnia 2 lipca 1979 r., przeważnie odnośnie kompetencji terytorialnych Wydziałów „C” w KWMO. Zapisy instrukcji o postępowaniu z aktami w MSW wydanych w 1968 r. i 1974 r. (ze zmianami z 1979 r.) zostały zsumowane, uzupełnione i zmodyfikowane zarządzeniem nr 049/85 ministra spraw wewnętrznych z dnia 8 VII 1985 r. w sprawie organizacji i zasad postępowania z materiałami archiwalnymi w resorcie spraw wewnętrznych. Dodatkowe regulacje tyczące się rejestracji osób i obiektów w PSED ujęto w decyzji nr 004/86 ministra spraw wewnętrznych z dnia 14 marca 1986 r. i uzupełniającej ją instrukcji dyrektora Biura „C” MSW nr 01/86 z dnia 15 marca 1986 r. w sprawie zasad, trybu rejestracji, sprawdzania i udzielania informacji o osobach, instytucjach i organizacjach działających przeciwko państwom wspólnoty socjalistycznej. Biuro „C” MSW zasadniczo nie prowadziło pracy operacyjnej, nie pozostawiło zatem wytworzonych przez siebie akt o charakterze operacyjnym. Do spuścizny Biura „C” MSW należy zaliczyć prowadzone przez nie instrumenty ewidencyjne, tj. przede wszystkim zachowane kartoteki operacyjne i archiwalne (wśród nich należy wymienić kartotekę ogólnoinformacyjną – z włączonymi kartami z kartoteki statystycznej, kartotekę zagadnieniową, kartoteki tematyczne i archiwalne, tzw. kartotekę księży rzymskokatolickich) oraz dzienniki (rejestracyjne, archiwalne, koordynacyjne), a także zbiory korespondencji i akt o charakterze administracyjnym. Zarówno kartoteki i instrumenty ewidencyjne oraz spuścizna aktowa wytworzona przez Biuro „C” MSW, jak i zbiory archiwalne, którymi Biuro administrowało, znalazły się w dyspozycji BEiA UOP oraz CA MSW/MSWiA, gdzie zarządzano nimi zgodnie z priorytetami tych instytucji; ww. okoliczność spowodowała m.in. utworzenie w CA MSW/MSWiA z części akt wchodzących uprzednio do zasobu archiwalnego Biura „C” MSW tzw. zespołów archiwalnych „MBP”, „KdsBP”, „MSW I” i „MSW II” oraz połączenie w BEiA UOP kartotek ogólnoinformacyjnej i kartotek statystycznych oraz utworzenie tzw. kartoteki odtworzeniowej.