Charakterystyka archiwalna podserii | |
---|---|
Przyporządkowanie w archiwum Instytutu | |
Dział archiwum: | Cywilne organy bezpieczeństwa państwa |
Nazwa zespołu (zbioru) archiwalnego: | Wojewódzki Urząd Spraw Wewnętrznych w Łomży [1975] 1983-1990 |
Podzespół: | Komenda Wojewódzka Milicji Obywatelskiej w Łomży 1975-1983 |
Seria: | Materiały administracyjne Milicji Obywatelskiej |
Podseria: | Wydział Ruchu Drogowego |
Informacje o podserii | |
Zasięg terytorialny oddziaływania: | Zasięg działania Wydziału obejmował Komendę Wojewódzką MO w Łomży i jednostki podległe z terenu województwa łomżyńskiego. |
Charakterystyka archiwalna: | Wydział funkcjonował w oparciu o Zarządzenie nr 018/76 Komendanta Wojewódzkiego MO w Łomży z dn. 27-04-1976 r. w sprawie zakresu działania Wydziału Ruchu Drogowego KWMO. Wydział był odpowiedzialny za organizowanie działalności w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku ruchu drogowego na drogach publicznych województwa, zapobiegania przestępstwom, wykroczeniom i wypadkom drogowym oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie nad działalnością jednostek podległych. Zakres działania obejmował: analizowanie stanu bezpieczeństwa i sprawności ruchu na drogach publicznych oraz badanie przyczyn i okoliczności powstawania wypadków drogowych; organizowanie i sprawowanie nadzoru nad ruchem na sieci podstawowej dróg publicznych województwa poprzez pluton kontrolerów drogowych; organizowanie działalności profilaktyczno-wychowawczej w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego oraz inspirowanie instytucji, organizacji społecznych i środków masowego przekazu do działań propagandowo-wychowawczych; koordynowanie przedsięwzięć w zakresie kontroli ruchu drogowego podejmowanych przez inne organy i instytucje uprawnione, współdziałanie z WSW, Inspekcją Gospodarki Samochodowej i komórkami kontroli wewnętrznej transportu; nadzór nad przewozem drogami publicznymi materiałów wybuchowych i niebezpiecznych; współdziałanie z komórkami MO i SB w zakresie: kontrwywiadowczego zabezpieczenia województwa oraz przeciwdziałania wrogiej działalności politycznej i dywersyjnej, zwalczania przestępczości gospodarczej i kryminalnej, kształtowania polityki represyjnej, doskonalenia zasad postępowania funkcjonariuszy na miejscu wypadku drogowego, zapewnienia bezpieczeństwa i porządku podczas imprez i uroczystości, klęsk żywiołowych i zdarzeń nadzwyczajnych, wykorzystania środków kontrolno-pomiarowych; współdziałanie z zainteresowanymi organami administracji państwowej w zakresie: organizacji i kierowania ruchem drogowym, ewidencji i rejestracji pojazdów, dopuszczania osób do kierowania pojazdami na drogach publicznych, badań psychotechnicznych kierowców i kandydatów na kierowców, uczestnictwa w rozpoznawaniu spraw o wykroczenia drogowe przed Kolegium ds. wykroczeń II instancji. W skład wydziału wchodziły: Kierownictwo (Naczelnik i jego zastępca), dwóch starszych inspektorów organizacji, kontroli i nadzoru, dwóch inspektorów wydziału, młodszy inspektor wydziału, sekretarz-maszynistka, dowódca plutonu i pluton kontrolerów liczący 26 etatów. Naczelnik odpowiadał za organizację i całokształt pracy wydziału: sporządzał plany pracy, organizował, koordynował i kontrolował wykonywane czynności, utrzymywał kontakty z organami władzy i administracji państwowej oraz organizacjami społecznymi na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym. Współpracował z innymi pionami w zakresie kontrwywiadowczego zabezpieczenia terenu, zwalczania przestępczości, prowadzenie pracy operacyjnej przez funkcjonariuszy ruchu drogowego i kształtowania polityki represyjnej. Funkcję Naczelnika Wydziału pełnił ppłk Aleksander Kozłowski. Zastępca Naczelnika organizował i nadzorował szkolenie funkcjonariuszy ruchu drogowego, sprawował nadzór nad pracą starszych inspektorów, sporządzał plany działań operacyjno-taktycznych i koordynował pracę inspektorów z jednostkami terenowymi MO. Starsi inspektorzy organizacji, kontroli i nadzoru odpowiadali za realizację zadań kontrolerów ruchu drogowego, jeden na drogach w rejonie Komisariatów MO w Wysokiem Mazowieckiem i Zambrowie, drugi w rejonie Komisariatów w Grajewie i Kolnie. Inspektor Wydziału do spraw inżynierii drogowej prowadził ewidencję wypadków i kolizji drogowych, a na ich podstawie opracowywał analizy i oceny okresowe bezpieczeństwa ruchu drogowego, ustalał miejsca szczególnie niebezpieczne dla ruchu kołowego i współpracował z organami drogowymi w kwestii ich likwidacji. Inspektor wydziału do spraw badań technicznych pojazdów organizował i przeprowadzał kontrolę stanu technicznego pojazdów w bazach transportowych województwa, występował jako oskarżyciel publiczny z ramienia organów MO w Kolegium do spraw Wykroczeń II instancji w sprawach o wykroczenia drogowe. Młodszy Inspektor Wydziału do spraw profilaktyczno-propagandowych prowadził kartotekę kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego, współpracował z PZU, ZHP, LOK i innymi organizacjami społecznymi w zakresie popularyzacji zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Zgodnie z Rozkazem Organizacyjnym nr LO/015/83 Szefa Wojewódzkiego Urzędu Spraw Wewnętrznych w Łomży z dn. 08-08-1983 r. wydanym na podstawie Zarządzenia Organizacyjnego nr 0153/Org. Ministra Spraw Wewnętrznych z dn. 27-07-1983 r. dokonano zmian w nazewnictwie komórek zastępując dotychczasową nazwę jednostki „Komenda Wojewódzka Milicji Obywatelskiej” mianem „Wojewódzki Urząd Spraw Wewnętrznych”. Czynności kancelaryjne prowadzono zgodnie z Zarządzeniem nr 9/75 Ministra Spraw Wewnętrznych z dn. 05-02-1975 r. w sprawie zasad pracy kancelaryjnej w resorcie spraw wewnętrznych. W wydziale obowiązywała rejestracja spraw oparta na wykorzystaniu dziennika korespondencyjnego. Rejestracja w dziennikach dotyczyła zarówno pism jawnych, jak i niejawnych. Pisma wpływające rejestrowano w dzienniku korespondencyjnym, a następnie kierowano do przełożonego, który dekretacją wyznaczał funkcjonariusza do realizacji sprawy. Zarejestrowane pismo otrzymywało znak sprawy, który składał się ze skrótu literowego wydziału - RD, oznaczenia klauzuli pisma i liczby porządkowej dziennika łamanej przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego. Do dzienników prowadzono także skorowidze rzeczowo-imienne, w których wpisywano sprawy według odpowiednio dobranego hasła. Dokumentacja wytworzona w toku działalności wydziału gromadzona była w archiwum Wydziału „C” KWMO, a od 1982 r. Sekcji „C” Wydziału Zabezpieczenia Operacyjnego KWMO. Gromadzenie odbywało się w oparciu o Zarządzenie nr 034/74 Ministra Spraw Wewnętrznych z dn. 10 maja 1974 r. w sprawie postępowania z aktami archiwalnymi w resorcie spraw wewnętrznych, znowelizowane Zarządzeniem nr 030/79 z dn. 2 lipca 1979 r., a następnie o Zarządzenie nr 049/85 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 8 lipca 1985 r. w sprawie organizacji i zasad postępowania z materiałami archiwalnymi w resorcie spraw wewnętrznych. Po likwidacji WUSW akta administracyjne pionów milicyjnych przeniesiono do. Archiwum Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku. Do OBUiAD IPN w Białymstoku dokumentacja wydziału w postaci dzienników korespondencyjnych, planów pracy i zbiorów normatywów trafiła w dn. 23-07-2007 r. do zbioru IPN Bi 00129 i w dn. 06-10-2008 r. do zbioru IPN Bi 388. |
Inwentarz archiwalny udostępnił do tej pory | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 0 | 2 | , | 2 | 8 | 8 | , | 0 | 8 | 5 |
rekordów |
Trudne początki
Zbudowanie od podstaw archiwum IPN, zgromadzenie w nim prawie 90 kilometrów akt wraz z ich równoczesnym udostępnianiem, to przedsięwzięcie organizacyjne bez precedensu w najnowszych dziejach polskich archiwów. Co oznacza 90 kilometrów? Wyobraźcie sobie Państwo 90 km książek, ustawionych jedna za drugą, stykających się grzbietami...

Nie tylko akta
Nasz zasób archiwalny to dokumenty papierowe, mikrofilmy, fotografie (ok. 39 mln zdjęć), nagrania filmowe (ponad 2000 j.a.) i dźwiękowe (ok. 1450 j.a.). Znaczną część zasobu stanowią kartoteki, liczące ponad 10 000 mb.

Nowe inicjatywy: centralny system informacji archiwalnej
W październiku 2009 r. w czytelniach Instytutu udostępniliśmy system informacji archiwalnej „Nexus” (łac. „węzeł”), w którym zintegrowano kilkaset funkcjonujących w archiwach baz danych. Baza „Nexus” stanowi punkt wyjścia dla inwentarza publicznego.

Nowe inicjatywy: projekt digitalizacji
Od 2009 r. budujemy archiwum cyfrowe. Postać elektroniczną otrzymują akta spraw, kartoteki, fotografie, filmy i nagrania. Wkrótce uruchomimy projekt przeniesienia baz danych wykorzystywanych przez Służbę Bezpieczeństwa w ramach tzw. ewidencji operacyjnej. Nasze archiwum cyfrowe jest największym archiwum elektronicznym w kraju.

NOWE INICJATYWY: portal "Archiwum Pełne Pamięci"
Archiwum IPN, poczuwając się do odpowiedzialności za dokumentowanie losów Polaków, świadków i uczestników historii, doświadczonych w wyniku wydarzeń lat 1917-1990 uruchomiło projekt „Archiwum Pełne Pamięci” (http://archiwumpamieci.pl). Jest on częścią szerszej kampanii mającej na celu uświadomienie osobom posiadającym w prywatnych zbiorach ciekawe dokumenty, fotografie, wspomnienia i relacje o możliwości ich przekazania do Archiwum IPN.(zobacz zwiastun spotu)

NOWE INICJATYWY: portal "Trzecia pielgrzymka papieża Jana Pawła II do Polski w dokumentach zasobu IPN"
8 czerwca 2017 r., w 30. rocznicę rozpoczęcia trzeciej pielgrzymki papieża Jana Pawła II do Polski Archiwum IPN uruchomiło tematyczny portal internetowy. Na stronie http://www.trzeciapielgrzymka.ipn.gov.pl znajdą Państwo skany dokumentów, fotografie, filmy, mapy i inne interesujące pamiątki ostatniej podróży papieża Jana Pawła II do Polski Ludowej.(zobacz zwiastun portalu)

Nowe oblicze archiwum
W październiku 2012 r. rozpoczęliśmy wdrożenie aplikacji „Cyfrowe Archiwum”. Umożliwia ona sprawne i szybkie dotarcie do dokumentów i informacji przechowywanych w naszym archiwum. System komputerowy poprawi komunikację między dokumentami a użytkownikiem, umożliwiając mu samodzielne przeprowadzanie kwerend i skróci czas naukowej komunikacji zobacz zwiastun.

Inwentarz publiczny
W inwentarzu publikujemy opisy jednostek archiwalnych przechowywanych w archiwum IPN. Stanowi to pierwszy krok na drodze przybliżenia użytkownikowi zasobu archiwalnego Instytutu przybliżenia dziejów dwóch pokoleń Polaków.

- Organy represji i administracji III Rzeszy Niemieckiej
- Organy represji Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich
- Cywilne organy bezpieczeństwa państwa
- Wojskowe organy bezpieczeństwa państwa
- Wojska wewnętrzne
- Jednostki i administracja wojskowa
- Cywilne organy wymiaru sprawiedliwości, w tym sądy specjalne, prokuratury powszechne oraz sądy powszechne
- Wojskowe organy wymiaru sprawiedliwości, w tym prokuratury wojskowe oraz sądy wojskowe
- Więziennictwo oraz instytucje penitencjarne, w tym więzienia, zakłady karne, areszty oraz inne miejsca odosobnienia
- Komisja Badania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz krajowe i zagraniczne organy i instytucje badania i ścigania zbrodni niemieckich
- Organy administracji publicznej, urzędy, instytucje oraz organizacje społeczno-polityczne, w tym pozasądowe organy wymiaru sprawiedliwości oraz archiwa organizacji niepodległościowych i oporu społecznego
- Archiwa osobiste i kolekcje
- Zbiory archiwalne, w tym dokumenty z archiwów zagranicznych lub ich kopie gromadzone na zasadzie zbiorów